Ile kosztuje naprawa opony?

gru 23 2021
Małgorzata Kowalczyk

Najczęściej zadawane pytanie: a ile to będzie kosztować? Odpowiedź: to zależy?

Raczej pierwsze pytanie powinno się zaczynać: Czy tą oponę można naprawić? Jeśli tak, to jak?

Ale wracając do najważniejszego pytania z punktu widzenia użytkownika opon. Naprawa opony zależny od wielu czynników przede wszystkim od rodzaju uszkodzenia i zastosowania, a przede wszystkim od bezpieczeństwa użytkowania opony po naprawie. Musimy sobie zdawać sprawę z tego, że opona to jedyny punkt styku maszyny, czy samochodu z podłożem, dlatego nie wolno tego bagatelizować!!! To teoria i podstawa, a praktyka? Jeśli zakwalifikowaliśmy oponę do naprawy to trzeba wybrać metodę naprawy, jest ich kilka, każda ma swoją wycenę ze względu na użyty materiał, czas pracy pracownika i rodzaj wulkanizacji.

I tu zaczynamy rozmawiać o kosztach: najprostsza naprawa to klejenie „na zimno” – koszt to łatka, kołek + klej, szlifierka do szorstkowania i czas pracy pracownika czyli od 50 zł do 200 zł. I tu powstaje pytanie co w zamian dostaniemy?, a po fachowemu, co można naprawić mając takie narzędzia i umiejętności, niewielkie uszkodzenie w dętce lub oponie potocznie nazywane „przebicie gwoździowe” czyli uszkodzenie okrągłe powstałe wyniku najechania na ostry przedmiot (zdjęcie 1).

Nie oczekiwanie i nie zabezpieczone od zewnątrz przebicie gwoździowe powoduje dalszy postęp uszkodzenia. 

https://www.youtube.com/watch?v=hvdRwgSwYXM

 

Zalety takiej naprawy to szybkość wykonania, niewielkie uszkodzenie da się naprawić skutecznie tą metodą, ale przy tym nie wiemy czy doszło do uszkodzenia karkasu czyli konstrukcji opony ukrytej pod warstwą gumy. Trudno to nazwać naprawą opony, ja nazywam to uszczelnieniem. Zatkanie otworu łatką bez zabezpieczania z zewnątrz kołkiem albo „wulkanizacją na gorąco” bardzo często pogarsza stan opony, a przez niezabezpieczony otwór uszkodzenia wlewa się woda i bród. Powoduje to rdzewienie stalowej konstrukcji opony lub gnicie tekstylnej części opony (zdjęcie 2) i robi się jeszcze większe uszkodzenie, dlatego to nie naprawa tylko uszczelnienie.

Naprawy zaczynają się, gdy rozwiercamy otwór, przez to oczkujemy uszkodzenie i stabilizujemy linki. Zaokrąglamy na końcach, przez to rozkładamy nacisk, aby opona nie rozrywała się dalej, widzimy też koniec uszkodzenia. Daje nam to większą pewność przy doborze wkładu naprawczego, który ma odbudować wytrzymałość i szczelność od środka opony. Na zewnątrz musimy wykonać wulkanizację na gorąco, aby zabezpieczyć odkrytą konstrukcją opony i tu w zależności od technologi i sprzętu koszt naprawy będzie inny. U nas koszt wulkanizacji z użyciem małego termopresu wulkanizującego punktowo czyli tak zwany otwór zewnętrzny na gorąco, a na zimno wklejamy łatkę zaczyna się od 100 zł + wkład naprawczy i robocizna maksymalnie do 300 zł. Stosujemy go w przypadku małych uszkodzeń, najczęściej w oponach osobowych, ciężarowych i małych oponach rolniczych. Zaletą jest szybkość zrobienia opony ale wadą skuteczność działania i możliwość stosowania tylko w obrębie bieżnika opony. Wprawdzie producenci wkładów naprawczych zapewniają o możliwości naprawy na boku opony. Jednak wiem z doświadczenia, że bok opony poddawany dużemu ugięciu powoduje tarcie, przegrzewanie się opony w miejscu naprawy i traktuje łatkę na boku jak ciało obce, co powoduje odklejenie się wkładu naprawczego. Nie stosujemy tej metody do naprawy boku w oponie, jest ona stosunkowo mało skuteczna ale tańsza od naprawy na gorąco czyli wulkanizacji w jednostopniowym cyklu wkład naprawczego + wulkanizacji z zewnątrz opony.

Jednak do napraw opon na gorąco potrzebna jest maszyna do wulkanizacji opon, która posiada duże powierzchnie grzewcze i duży docisk pneumatyczny lub hydrauliczny. W Polsce nie produkuje się takich maszyn, a więc zakup jest w euro lub dolarach, a na naprawach zarabiamy w złotówkach i to powoduje dużo wyższe koszty naprawy, ale w zamian skuteczność naprawy opon jest co najmniej o 50% skuteczniejsza niż za pomocą klejenia wkładów na zimno.

Koszt naprawienia opony w tej technologii zaczyna się od 200 do kilkuset zł, ale znów podstawą oszacowania jest rzetelna ocena stanu opony, wielkości uszkodzenia i zagwarantowania użytkownikowi bezpiecznego korzystania czyli gwarancja, że zainwestowane pieniądze w naprawę

przedłużą eksploatację opony. Ma to ogromne znaczenie dla użytkownika szczególnie gdy zakup nowej opony to kilka tys. zł, a czasami potrzebny jest zakup dwóch opon, ponieważ na jednej osi., opony muszą mieć taki sam obwód toczenia, tolerancja to zaledwie do 3% różnicy na osi, a między osiami do 5% – to nie wiele. Natomiast naprawa całego układu przenoszenia napędu przy większej różnicy między oponami to bardzo często większy koszt niż zakup 2 opon.

Wracając do kosztów samej naprawy muszę wspomnieć o jeszcze jednym sposobie naprawy opony, to technologia, która najbardziej odbudowuje miejsce w uszkodzonej oponie. To już prawdziwa sztuka odwzorowania i rekonstrukcji, polegająca na wymianie uszkodzonych linek i wstawieni nowych. TAP-RAP to technologia, która wymaga dobrej znajomości budowy opony i precyzji wykonania co wiąże się z większymi kosztami, ale za to daje największe możliwości rekonstrukcji i odbudowy opony, po takiej naprawie bez względu, czy jest to bieżnik opony, bok czy bark, a nawet stopka nie ma efektu spuchnięcia w miejscu naprawy, co gwarantuje użytkownikowi duży komfort użytkowania. Niestety z powodu dużych kosztów naprawy i braku fachowców mało wykorzystywana w serwisach oponiarskich.

A więc tu wycena jest indywidualna i najtrudniejsza do opisania, bo stosowana metoda to ostatni ratunek dla opony przed złomowaniem. Koszty to: od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy złotych w przypadku gigantycznych uszkodzeń opon kopalnianych (zdjęcie 3).

 

Całkowite oszacowanie strat w oponie i przygotowanie do naprawy

 

https://www.youtube.com/watch?v=1-bhVGFd6iM

Podsumowując, tak jak przy zakupie opon istnieją różne marki, od opon klasy premium do klasy budżetowej, zazwyczaj dostajemy to, za co płacimy. Dlatego zachęcam do zadawania pytań. WY pytacie, MY odpowiadamy.