Dlaczego opony nie są tanie?

gru 23 2021
Małgorzata Kowalczyk

Jest kilka aspektów, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie nowych opon:

  • Jak dużo pokonujemy kilometrów w ciągu roku, dotyczy to opon osobowych, ciężarowych?
  • Ile motogodzin pracujemy dziennie, dotyczy to opon przemysłowych, rolniczych? itp.
  • Jaki preferujemy styl jazdy : dynamiczny czy raczej ekonomiczny?
  • Jakim dysponujemy budżetem, czyli ile możemy wydać na opony?
  • I najważniejsze pytanie: jaką posiadamy wiedzę na temat bezpieczeństwa i użytkowania opon?
  • I oczywiście doświadczenie oraz preferencje marki.

Najczęściej kupujący chciałby dobrą i tanią oponę, niestety nie ma cudów, jeśli coś jest dobre to nie jest zrobione z tanich produktów i nie dotyczy to tylko opon. Pytanie powinno brzmieć: co dostanę gdy kupię tą oponę i jakie będę miał korzyści z wyboru akurat tej marki opony? Gdzie kupię, a raczej od kogo kupić oponę? Dla oszczędnych podpowiedź moja brzmi w internecie są czasami okazje? Minęły czasy, że nawet małe wulkanizacje zaopatrywały się w opony przed sezonem. W dobie powszechnego dostępu do internetu i coraz większej świadomości konsumenta, który umie czytać etykietkę na oponie i wie co to jest DOT czyli rok produkcji, to trudno inwestować małym graczom. Najtaniej może mieć tylko dystrybutor marki lub duże hurtownie ale czy oni nastawiają się na pojedynczego klienta? Czy w razie reklamacji pochylą się nad problemem użytkownika? Czy zamontują mu oponę na felgę? Z naszego doświadczenia wynika, że raczej NIE! Czy udzielą rabatu na montaż opony? A przecież jest to składowa kosztów zakupu opony.

W naszej firmie staramy się przede wszystkim być Doradcą, nie sprzedawcą opon. Zapewniamy też fachowy montaż z rabatem na zakupione u nas opony. Czyli pierwsza możliwość zaoszczędzenia. A chcieliby być Państwo objęci opieką w czasie okresu gwarancji, którą daje nasza firma i producent? Myślę, że TAK. To kolejna korzyść dla kupującego u nas. Posiadamy również serwis mobilny, który jest dostępny dla naszych klientów praktycznie 24 godz. Czy w internecie ktoś się zainteresuje Państwem i zada tyle pytań, aby dopasować ofertę do Państwa potrzeb i oczekiwań? Ja uważam, że lepiej dwa razy zapytać niż udawać znawcę i później żałować zakupu. Raz zamontowana opona na felgę uważana jest za używaną, bez widocznej wady produkcyjnej trudno będzie ją zareklamować. Czy tego rodzaju pomoc da się wycenić? {przeliczyć na pieniądze}.

A teraz najważniejsze: Jakość: opony dzielimy nie tylko na markę czyli producenta, ale przede wszystkim wyróżniamy trzy podstawowe segmenty: Premium najwyższa półka, średnia i tania budżetowa.

Nie chcę tu prawić morałów lub premiować żadnego koncernu oponiarskiego, większość z nich posiada od kilku do kilkunastu fabryk, w których produkuje swoje opony pod różnymi nazwami.

Cena opony jest składową wielu komponentów, ponad 200 używanych do produkcji opon, nie tylko kauczuku naturalnego ale także syntetycznego, drutu stalowego i materiału tekstylnego itd. To raczej wiedza niepotrzebna nam do tego, aby móc właściwie dobrać i eksploatować opony. Skupmy się raczej na walorach opon lub na testach przeprowadzonych na torach przez audytorów, aby dać Nam jak najwięcej wiedzy użytkowej. Czemu inżynierowie i konstruktorzy wymyślają nowe wzory bieżników w oponach? Najprościej byłoby, gdyby był jeden, ale znów są co najmniej trzy rodzaje bieżników w oponach osobowych, a w oponach wielkogabarytowych dzielimy na klasy według wytrzymałości, a raczej nośności np.: od L2 do L5.

Wróćmy do opon osobowych, które użytkuje większość z nas: czyli dlaczego konstruktorzy wymyślają nowe wzory bieżników w oponach? Odpowiedź jest banalna, bo zmieniają się możliwości maszyn i samochodów.

Bieżnik symetryczny

Kiedyś podstawowym wzorem bieżnika był symetryczny {zdjęcie 1}. Zaletą tego rodzaju bieżnika była duża możliwość rotacji opon na przód /tył i lewa/prawa strona samochodu. Wiadomo, że opony napędowe zużywają się szybciej więc można rotować oponami, aby ścierały się równomiernie przez cały czas eksploatacji, a przez to mniej {ząbkują} i dlatego są ciche. Wadą tych opon jest mniejsza przyczepność w zakrętach i na mokrej nawierzchni, dlatego stosuje się je do aut o mniejszej mocy czyli najczęściej w segmencie opony budżetowej. 

Bieżnik kierunkowy

Drugi wzór bieżnika to typ opony kierunkowej tak zwany {w jodełkę lub litery V}{zdjęcie 2}. Zaletą tego wzoru bieżnika jest bardzo dobre odprowadzanie wody spod kół czyli mniejsze zjawisko {aquaplaningu}, bardzo dobre właściwości trakcji na śniegu czyli dobre wgryzanie się opony w śnieg i odpychanie go na zewnątrz. Wadą jest montaż tylko w jednym kierunku, a przez to szybsze zużycie i ząbkowanie bieżnika, i to powoduje większy poziom hałasu. Wzór bieżnika najczęściej stosowany w oponach średniej i budżetowej marki.

Bieżnik asymetryczny

Kolejną ewolucją w oponach to wzór bieżnika asymetrycznego {zdjęcie 3} z zastosowaniem do samochodów o dużej mocy silnika i dla kierowców, którzy robią dużo kilometrów po autostradach i nie tylko, a przy tym lubią sportowy styl jazdy. Oponę wyróżnia inny wzór bieżnika na zewnętrznej i wewnętrznej krawędzi, co poprawia przyczepność w łukach i zakrętach na drodze, a środek bieżnika jest odpowiedzialny za odprowadzanie wody przy jeździe na wprost. Ten wzór bieżnika najczęściej stosowany w oponach typu premium, to połączenie najlepszych cech opony symetrycznej i kierunkowej. Niestety do wad należy wysoka cena za oponę i brak możliwości rotacji opon, ponieważ producent opisem „outside’’ i „inside’’ nie pozostawia nam wyboru, a na dodatek w nowych samochodach wyżej klasy opony przód i tył różnią się rozmiarem. 

Podsumowując to oczywiście nie wyczerpuje odpowiedzi na pytanie jaką oponę wybrać? Ile za nią zapłacić? Chciałbym tylko zwrócić uwagę na to, gdzie zasięgnąć podpowiedzi i o co pytać.

Jest jeszcze jedna kluczowa sprawa, czym się różnią opony produkowane w Europie od opon wyprodukowanych w większości krajów azjatyckich? To tak jakby zapytać, dlaczego Japonia czy Korea Południowa postawiła na jakość, a Chińska Republika Ludowa na ilość. Oczywiście są jeszcze koszty nabycia siły roboczej, a przede wszystkim wyszkolenia, co przekłada się na jakość.

Każda firma ma swoją politykę, w naszej stawiamy na jakość i długofalowe zadowolenie naszego klienta. Wedle zasady dlaczego bogaty oszczędza? Bo kupuje dobrze, a nie tanio!!!

Jeśli nasunęły się Wam pytania zachęcam „Wy pytacie My odpowiadamy”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.