Dobór i klasyfikacja opon OTR/EM

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Różnorodność opon wielkogabarytowych OTR (Off-The-Road)/EM (Earthmover) jest olbrzymia i wynika z rodzajów maszyn na jakich są one montowane i warunków ich pracy. Opony przemysłowe OTR to opony przeznaczone dla wszystkich specjalistycznych pojazdów przemysłowych pracujących w górnictwie podziemnym i odkrywkowym, kamieniołomach, ogólno pojętym budownictwie, drogownictwie, lotniskach, portach kontenerowych, magazynach logistycznych. Na oponach OTR jeżdżą takie maszyny jak: ładowarki i spychacze kołowe, wozidła przegubowe, wozidła sztywnoramowe, równiarki, zgarniarki, dźwigi i żurawie samojezdne, walce ogumione, specjalistyczne maszyny podziemne, podnośniki kontenerów, wozy bramowe, suwnice, ciągniki terminalowe itp.

Należy podkreślić, iż opony OTR/EM są bardzo specjalistycznym rodzajem opon. Cechują się wysokimi indeksami nośności, dużą wytrzymałością i odpornością na przypadkowe uszkodzenia. Przeznaczone są do eksploatacji na pojazdach wolnobieżnych. Opony te muszą gwarantować bezpieczeństwo i komfort jazdy w każdych warunkach, nierzadko bardzo ekstremalnych, gdzie amortyzują i łagodzą nierówności podłoża. W przypadku opon wielkogabarytowych bieżnik musi spełniać funkcje samoczyszczące, zapobiegać wciskaniu się kamieni pomiędzy „klocki”, chronić warstwy wewnętrzne i konstrukcję opony przed uszkodzeniem oraz zapewniać optymalną trakcję w terenie.

Dobierając ogumienie należy wziąć pod uwagę kilka czynników:

  • wytyczne konstruktora maszyny
  • typ maszyny i charakter jej eksploatacji
  • rodzaj podłoża
  • obciążenie maszyny podczas pracy
  • osiągane prędkości
  • czas pracy maszyny

Na fabrycznie nowej maszynie montowane są opony na tzw. pierwsze wyposażenie. Posiadają one parametry techniczne zgodne z wytycznymi konstruktora maszyny. Jednakże nie zawsze odpowiednio dobrane pod względem przeznaczenia i warunków pracy [zdarza się, że do ładowarek
przeznaczonych pod ścianę montowane są opony klasy L3]. Po zużyciu tych opon, możliwe jest jednak zamontowanie innych opon o innej marce, innej rzeźbie bieżnika, konstrukcji ale przy ścisłym i bezwzględnym przestrzeganiu odpowiednich indeksów nośności i symboli prędkości podanych przez producenta opon oraz przy ścisłym zastosowaniu się do wytycznych konstruktora maszyny.

Zaleca się, aby na jednej osi były montowane opony tej samej marki, konstrukcji o tej samej rzeźbie bieżnika, a różnica w obwodzie toczenia między nimi w przybliżeniu nie powinna przekraczać 3%, natomiast różnica między osią przednią a tylną 5%. W przypadku gdy różnica jest większa od zalecanej opona o większym obwodzie toczenia będzie się szybciej zużywać, a dodatkowo może to spowodować uszkodzenie mechanizmów jezdnych i napędowych maszyny.

Przy prawidłowym doborze warto również wiedzieć, że każda opona posiada swoisty „dowód tożsamości”. Charakterystyka techniczna opony jest umieszczona na jej boku. Przy wymianie opon jest rzeczą bardzo ważną, aby znać znaczenie tych wszystkich kodów.

Każda opona jest zaprojektowana w sposób dostosowany do określonego typu maszyny i wykonywanej przez nią pracy na określonym podłożu. Najważniejszą, najpełniejszą i uniwersalną w świecie opon przemysłowych OTR klasyfikacją jest ta, opracowana przez Amerykańską Organizację TRA (Tires and Rims Association – stowarzyszenie wytyczające normy w zakresie opon, felg, akcesoriów dla opon), która wskazuje podział zarówno na klasy opon, określa warunki ich pracy i rodzaj maszyny oraz definiuje wzory bieżników. Najistotniejszą informacją w przypadku opon przemysłowych OTR jest jej klasa, która determinuje rodzaj maszyny na której może ona być zamontowana i określa warunki ich eksploatacji. Możemy wyróżnić następujące klasy – L (opony do ładowarek i prac załadunkowych), E (opony do maszyn do prac ziemnych, transportu – wozidła technologiczne, zgarniarki, dźwigi), G (opony do równiarek i prac związanych z równaniem terenu), C (opony do walców i prac związanych z utwardzaniem, walcowaniem powierzchni), IND (opony do maszyn pracujących w portach i lotniskach). Przy oznaczeniu literowym pojawia się zawsze oznaczenie cyfrowe, które wskazuje zarówno sam poziom głębokości bieżnika opony oznaczonej daną klasą, jak również określa warunki jej eksploatacji. Im cyfra jest wyższa, tym głębokość bieżnika jest większa, a opona przeznaczona jest na bardziej wymagające warunki podłoża.

Istotna jest również sama rzeźba bieżnika. Najogólniej możemy powiedzieć, iż opony o niższych klasach posiadają standardową głębokość bieżnika, a ich wzór nadaje oponie dobrych właściwości trakcyjnych (duża ilość rowków i użebrowań). Natomiast im klasa jest wyższa, tym w rzeźbie bieżnika mamy tendencję dążenia do gładkości (co zapobiega zatrzymywaniu się kamieni w bieżniku i zagłębianiu do wewnętrznych warstw opony).

Niezależnym podziałem od klasyfikacji TRA, jest podział opon wielkogabarytowych na diagonalne i radialne. Kryterium tego podziału jest budowa opony, a ściślej mówiąc rodzaj konstrukcji. W oponie diagonalnej nitki osnowy w następujących po sobie warstwach krzyżują się wzajemnie. Taki układ nitek kordu osnowy nadaje oponie większą sztywność. W oponie radialnej natomiast nitki osnowy przebiegają promieniowo do osi opony, a kierunek ich ułożenia tworzy kąt 90 stopni z linią środkową bieżnika.

Zarówno opony pneumatyczne o konstrukcji diagonalnej, jak i radialnej posiadają w swej budowie szereg rozwiązań, które zapewniają im odporność na wszelkiego typu uszkodzenia. Porównując jednak ekonomiczność i komfort pracy zdecydowanie lepiej wypadają opony radialne. Konstrukcja radialna zapewnia maszynie stabilność podczas eksploatacji i komfort jazdy, a dzięki niskim oporom toczenia mniejsze zużycie paliwa niż ma to miejsce w przypadku opon diagonalnych. Opony radialne odznaczają się dużą odpornością na uderzenia, mogą również przenosić dość spore ciężary przy znacznych prędkościach dzięki wytrzymalszej konstrukcji i zastosowaniu mieszanek gumowych o dużej odporności na nagrzewanie.

Opony diagonalne natomiast zapewniają wyższy komfort jazdy po nierównych drogach. Jednak najważniejszą ich zaletą jest to, że są o wiele bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne niż opony radialne. Różnica polega na różnej budowie osnowy. W oponach diagonalnych jest ona wielowarstwowa, a dzięki temu mocniejsza i trudniejsza do uszkodzenia co przekłada się na jej większą wytrzymałość.

Zapraszamy na nasz profil na Facebook'u w celu dodania komentarza do powyższego artykułu:

Post - Dobór i klasyfikacja opon przemysłowych OTR/EM

Ciekawostki

Zapraszamy do obejrzenia filmu pokazującego ryzykowne naprawy opon. Nieprofesjonalne naprawy zwiększają straty w oponie i podwyższają koszty serwisowania. Niedozwolone jest stosowanie kołka na boku opony. Zszywanie lub skręcanie opony drutem nie jest najlepszą metodą naprawy. Nie powinno ...
Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z przedstawicielem naszej firmy podczas tegorocznych targów Agrotech w Kielcach. Targi rolnicze zakończyły się rekordem liczby zwiedzających. W ciągu 3 dni odwiedziło je 71 250 osób. Swoje nowości branży rolniczej zaprezentowało 700 wystawców. ...
Odnosząc się do licznych komentarzy przy poprzednim filmie pokazujemy instrukcję naprawy opony z dużym uszkodzeniem bocznym. Czy wiesz, że drutówka w stopce opony to jak kręgosłup u człowieka? O ile drutówka w stopce opony jest nienaruszona to konstrukcje tekstylne kordu radialnego albo ...
Przedstawiamy naprawę opony ciężarowej w rozmiarze 315/80R22,5 z rozległym uszkodzeniem bocznym. W wielu przypadkach naprawa opony jest możliwa i opłacalna. Niska cena usług nie jest gwarancją opłacalności wykonanej naprawy. Ważne jest, aby naprawy wykonane były przy użyciu odpowiedniego ...
Naprawa opony rolniczej w rozmiarze 440/60R24 przy użyciu niezwulkanizowanych wkładów naprawczych specjalnie opracowanych i wyprodukowanych dla naszego serwisu i stosowanej przez nas technologii napraw. Opona posiadała uszkodzenie boczne wielkości 11 cm radialnie i 6 cm aksjalnie.  ...
Najistotniejszym elementem podczas eksploatacji opon jest utrzymanie właściwego ciśnienia, które jest konieczne do poprawnego funkcjonowania opon. Optymalna trakcja oraz wytrzymałość podczas obciążenia, może być uzyskane tylko przy utrzymaniu właściwego ciśnienia w oponie. Zarówno ciśnienie powyżej ...
Kolejny raz okazało się, że Polak potrafi. To co zobaczyliśmy pod warstwą gumy wprawiło nas w osłupienie.... Zobacz na filmie co nas tak zaskoczyło. Naprawa opony przemysłowej do ładowarki kołowej w rozmiarze 26,5R25.  Skomentuj artykuł na Facebook'u   {youtube}1-bhVGFd6iM{/youtube}
Prawidłowy dobór felg do konkretnej marki samochodu powinien uwzględniać szczegółowe dane techniczne pojazdu takie jak model auta, rok produkcji, pojemność i moc silnika. Należy zwrócić również uwagę na nabite oznaczenie na wewnętrznej stronie felg, które były do tej pory używane. Z tego zapisu ...
Jak wiadomo Polak potrafi, tak i w tym przypadku mamy do czynienia z naprawą opony rolniczo-przemysłowej Continental 365/70R18 MPT 70E o konstrukcji radialnej stalowej. Na załączonych zdjęciach widać oryginalny sposób łączenia przeciętych drutów radialnych na boku opony. Nie wiemy tylko czy ...
Pamiętacie ciekawostkę opublikowaną na naszej stronie w dniu 21 kwietnia br. pod tytułem „Rewolucyjna naprawa opony rolniczej”? Nadszedł czas na ciąg dalszy. Dzisiaj chcemy udowodnić Państwu, że koledzy z naszego serwisu naprawczego bez problemu poradzili sobie z naprawą opony z podobnym ...
Każdego roku rzesze turystów w całej Europie wyruszają w długie podróże, by dotrzeć do swoich ulubionych wakacyjnych miejsc. W ubiegłym roku 42% zagranicznych wojaży Europejczyków odbyło się drogą lądową, z czego 65% samochodem lub pojazdem silnikowym. Taka forma wyjazdów stanowi duże wyzwanie i ...
Film pokazuje nową oponę Trelleborg TM1000 High Power w rozmiarze IF900/65R46. Model TM1000 High Power został zaprojektowany tak, aby jak najbardziej zmaksymalizować szerokość bieżnika w celu osiągnięcia jak najszerszej powierzchni styku opony z glebą. Dzięki temu rozkład ciśnienia jest optymalny, ...
Producent opon BKT wprowadził na rynek nową oponę do prac ziemnych przeznaczoną do wozideł przegubowych. Nowa opona radialna Earthmax SR41 w klasie E4 została zaprojektowana, aby sprostać trudnym zadaniom w kopalniach odkrywkowych i na placach budowy. Codzienna praca na kopalni czy na placach ...
Naprawa opon przemysłowych OTR, rolniczych i ciężarowych na gorąco w innowacyjnej technologii Tap-Rap. Montaż i demontaż opon wielkogabarytowych przez serwis mobilny firmy Vegas Opony. Skomentuj film na Facebook'u lub YouTube  {youtube}f7y5MCu4eoM{/youtube}
Jestem pod wielkim wrażeniem pomysłowości  i pracowitości osoby, która opracowała i wdrożyła  tą genialną metodę odbudowy drutówki w stopce opony.  Podziw bierze  pracowitość i geniusz osoby, która to wykonała biorąc  pod uwagę ilość zużytych śrub i nakrętek. Finezja docięcia kawałka drutówki wraz ...
W bieżącym roku mija pięć lat stosowania technologii Tap Rap w Polsce. Z tej okazji dnia 7 marca 2015 roku w Koziegłowach pod Częstochową odbyło się połączone ze szkoleniem spotkanie ekipy Lewora z przedstawicielami serwisów,  które stosują włoską technologię w praktyce lub planują jej wdrożenie. ...
Różnorodność opon wielkogabarytowych OTR (Off-The-Road)/EM (Earthmover) jest olbrzymia i wynika z rodzajów maszyn na jakich są one montowane i warunków ich pracy. Opony przemysłowe OTR to opony przeznaczone dla wszystkich specjalistycznych pojazdów przemysłowych pracujących w górnictwie podziemnym ...
Pan Giuseppe Ferrara wyjaśnia ważne aspekty naprawy opon: Mały, rodzinny biznes w południowych Włoszech osiąga doskonałość w segmencie naprawy opon. W 1980 roku zostało założone przez rodzinę Giuseppe Ferrara przedsiębiorstwo o nazwie RFP, jednakże w branży bardziej znana jest marka Tap-Rap, która ...
Najnowszy model opon przemysłowych (OTR) Goodyear RT-5D został wybrany przez markę Volvo na montaż fabryczny w ładowarce kołowej. Maszyna pracuje we włoskich kamieniołomach, w których wydobywa się marmur. Opony Goodyear RT-5D, w rozmiarze 875/65R33, są montowane na maszynie Volvo L350F, czyli ...
Firma Vegas Opony od początku działalności specjalizuje się w naprawie i obsłudze serwisowej opon przemysłowych OTR. Bazując na wieloletnim doświadczeniu pracowników, wprowadza innowacyjne na polskim rynku technologie w zakresie napraw. Vegas Opony jest prekursorem na rynku polskim napraw na gorąco ...
Opony przemysłowe Goodyear Off-The-Road (OTR) będą montowane w 28 pojazdach Kalmar ESH-250 Shuttle Carrier w porcie London Gateway. To rezultat podpisania nowej, trzyletniej umowy zawartej pomiędzy firmą Goodyear a DP World London Gateway. W ramach współpracy Goodyear dostarczy przemysłowe opony ...
Goodyear przypomina operatorom pojazdów przemysłowych, że kompleksowe dbanie o opony jest niezbędne, aby w ramach eksploatacji osiągać najlepszy stosunek ceny opon OTR do liczby przepracowanych na nich godzin. Prawidłowe użytkowanie obejmuje nie tyko podstawowe procedury konserwacyjne, takie jak ...
Jak wielka może być największa opona produkowana przez Goodyeara? Odpowiedź na to pytanie może być dla wielu zaskakująca – otóż taka opona mierzy i waży tyle, co duży słoń! Według Wikipedii słonie afrykańskie mierzą 3-4 m i ważą 4000-7000 kg, a słonie azjatyckie mierzą 2-3.5 m i ważą 3000-5000 kg. ...
Goodyear wprowadza nową oponę do ładowarek kołowych do pracy w ciężkich warunkach. Opona Goodyear RT-5D została zaprezentowana podczas tegorocznych targów Bauma 2013 w Monachium odbywających się w dniach od 15 do 21 kwietnia. Opona przemysłowa OTR do ładowarek kołowych Goodyear RT-5D, w porównaniu ...
Goodyear wprowadza system FleetOnlineSolutions Mobile Technical Evaluation (FOS Mte) dla klientów użytkujących opony przemysłowe w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Internetowy system zarządzania oponami umożliwia wysyłanie raportów z inspekcji opon przy każdej wizycie, co daje klientowi ...

VEGAS OPONY Sp. z.o.o.
STRZAŁKÓW 39
26-625 WOLANÓW

tel. 666 148 070
tel./fax  48 618 67 11
e-mail: serwis@vegas-otr.pl