lip 24 2023
Małgorzata Kowalczyk

Technologia TAP-RAP najwyższy

stopień wtajemniczenia w

naprawach na gorąco.

TAP-RAP to najtrudniejsza, ale też najskuteczniejsza metoda naprawy opon na gorąco. W Polsce znana jest od kilku lat, aczkolwiek z powodu trudności związanych z jej prawidłowym wykonaniem rzadko praktykowana w zakładach wulkanizacyjnych. Twórcą i pomysłodawcą tej technologii jest Giuseppe Ferrara. Włoch, właściciel firmy FERGUM zajmującej się od 1955r. bieżnikowaniem i naprawą opon, zdał sobie sprawę, że 40% opon wysłanych do jego firmy zostaje odrzuconych przez pracowników jako uszkodzone w sposób niemożliwy do naprawy. Po 28 latach badań Giuseppe wykorzystał swoją wiedzę i praktykę i rozpoczął produkcję nowych wkładów naprawczych do najbardziej innowacyjnej technologii naprawy opon radialnych na świecie. Jego pomysł opierał się na tezie, że jeśli coś jest zbudowane z drutów i gumy, to za pomocą drutów i gumy trzeba to odbudować”.

System Tap-Rap

Technologia TAP-RAP składa się z dwóch komponentów: elastycznych linek stalowych, które są ułożone promieniowo, oraz specjalnej osłony z gumy, aby odbudować warstwę butylową w oponie.

Komputerowe zdjęcie z szerografu

Politechnika w Bari we Włoszech przeprowadziła badania, w których porównano naprawy tradycyjną metodą z naprawą za pomocą TAP-RAP. Wynik wykazały, że konwencjonalna naprawa ulegała przegrzewaniu, co powodowało niespójne łączenie w miejscu naprawy. W przypadku TAP-RAP brak było śladów nagrzewania i rozwarstwiania. Elastyczne wkłady zachowały się podobnie jak konstrukcja opony w warunkach eksploatacyjnych, a linki stalowe użyte do naprawy zapewniały wytrzymałość.

Podział na strefy naprawialne i nienaprawialne w oponie w technologii tradycyjnej

Ta opatentowana włoska technologia, umożliwiająca regenerację opon z poważnymi uszkodzeniami w strukturze linek, których nie można było naprawić konwencjonalnymi metodami, skutecznie regeneruje opony i przyczynia się do ograniczenia ich złomowania, a przez to pozytywnie wpływa na produkcję nowych opon i chroni środowisko. Technologia TAP-RAP oprócz generowania dużych oszczędności przez obniżenie kosztów eksploatacji maszyn budowlanych, przyczynia się do ograniczenia generowania odpadów gumowych, co jest tak ważne w dzisiejszych czasach dbałości o środowisko.

Tyle jeśli chodzi o historię technologii naprawy w systemie TAP-RAP. Współczesna metoda ta jest znana na całym świecie. Jej odmienność polega na tym, że w oponach radialnych można ją zastosować w każdej strefie, czyli blisko stopki, w barku, w bieżniku, a także na boku – to innowacja w stosunku do innych technologii, które wykluczają naprawę blisko stopki, a także w barku, czyli na styku bieżnika i boku.

Przygotowane okno uszkodzenia od zewnątrz. Technologia Tap-Rap bez ograniczeń na strefy uszkodzenia

Podstawą w naprawach wykonanych w systemie TAP-RAP jest przede wszystkim znajomość budowy opony i rygorystyczne przestrzeganie procedur technologicznych, które wymagają chirurgicznej precyzji. Każde uszkodzone miejsce trzeba dokładnie oszorstkować, aby ocenić liczbę uszkodzonych linek. Wycinamy przerwane linki tak, aby utworzyć okno, stabilizujemy ucięte linki w gumie i możemy przystąpić do policzenia uszkodzonych, odcinając tyle samo z wkładu naprawczego.

System Monaflex

Do każdej opony przewidziana jest odpowiednia długość, zależna od jej rozmiaru. Oponę szorstkujemy w środku aż do linek, tak aby linki z karkasu [czyli konstrukcji] pokrywały się z linkami z wkładu naprawczego. Na w ten sposób przygotowane miejsce uszkodzenia nakładamy warstwę miękkiej gumy podkładowej tak, aby połączyć linki stalowe w oponie z nowymi linkami z wkładu naprawczego. Nakładamy kolejną warstwę gumy, żeby odbudować grubość opony w tym miejscu, i dopiero wtedy przyklejamy kapę butylową [drugą część wkładu naprawczego], aby odzyskać gazoszczelność opony. Tak przygotowaną oponę z uzupełnioną gumą z zewnątrz możemy zapiąć do urządzenia, które ją zwulkanizuje. W firmie Vegas Opony do wulkanizacji preferujemy system Mona-flex. Jest to urządzenie uniwersalne, które można przesuwać w dowolną część opony, a jednocześnie nie zniekształca jej, ponieważ zbudowane jest z poduszek wypełnionych powietrzem i spiętych pasami.

Linki stalowe i kapa butylowa

 

Przygotowanie uszkodzenia od wewnątrz

 

Przygotowanie uszkodzenia od wewnątrz

Wszystkich zainteresowanych technologią TAP-RAP zapraszamy po dalsze informacje do Akademii Sztuki Naprawy Opon.